13. januar 2020

Varmekampagne på Søndre-City

Varmekampagne

Grøn Campus og studenterorganisationerne RHEA og SIMA har hængt omkring 2000 flyers op på Kommunehospitalet, på KUA1&2 og i Fællesadministrationen. Kampagnen skal huske os på at lukke vinduerne – og lukke dem, som bliver glemt i løbet af dagen.

(ENGLISH)

”Hold dig hot – og planeten cool”. Den meddelelse mødte ansatte og studerende på Søndre-City i uge 48 og 49. Sætningen står på en flyer i vinduerne på Kommunehospitalet, KUA1&2 og i Fællesadministrationen. I samarbejde med studenterorganisationerne RHEA (Søndre) og SIMA (Kommunehospitalet) har Grøn Campus hængt omkring 2000 flyers op i de 3 bygningskomplekser.

Studernede fra Rhea hjalp med ophængningen på Søndre Campus

Studerende fra RHEA hjalp Grøn Campus med at hænge flyers op på Søndre Campus

Kampagnen skal hjælpe ansatte og studerende med at huske at lukke vinduerne, når de forlader et lokale eller har luftet ud. Lukkede vinduer betyder et mindre varmeforbrug – hvilket igen betyder en mindre udledning af drivhusgasser. KU’s varmeforbrug udleder 5.434 tons CO2 i månederne oktober til april. Det svarer til 6793 flyrejser til Rom. Håbet er, at brugerne af lokalerne ser flyeren når de åbner vinduet, og bliver mindet om, at det skal lukkes igen.

RHEA og SIMA er to af de grønne studenterorganisationer, der er opstået på KU over de sidste år. RHEA hører til på Søndre Campus og består af studerende fra uddannelserne på Humaniora. SIMA hører til på Kommunehospitalet og er en samling af studerende fra de samfundsvidenskabelige uddannelser. De studerende var i den grad engageret i at hjælpe.
”Det var fedt at der kommer et initiativ fra KU’s side. Så kan vi mærke, at der er opmærksomhed omkring den kamp vi kæmper.” fortæller Cecilie Ristorp Andersen fra RHEA.

Der er plads til forbedring
De studerende lukkede omkring 100 åbne vinduer på kontorer og i undervisningslokaler. Radiatorerne på Kommunehospitalet og Søndre Campus er reguleret af Campus Service, så at huske at lukke vinduerne er den bedste måde at hjælpe med at spare på varmen.

Flyeren indeholder tre råd – tre råd som man også kan bruge derhjemme:

1. Luft kort og grundigt ud
    Det sparer varme at åbne flere vinduer i kort tid, så luften bliver skiftet. Undgå vinduer på klem i lang tid.
  2. Åbner du vinduet, så sørg for at det bliver lukket igen
    Det er ikke et sjældent syn, at lokaler efterlades med vinduer eller forsatsvinduer åbne. Så luk igen hvis du har åbnet, eller sørg for at en anden gør det.
  3. Luk døren når du går
    Det gælder særligt døre ud til gange og andre fællesområder, hvor der er en del varme at spare, hvis der er lukket om natten og i weekenden. Aftal med kollegerne hvem, der gør det.