2. september 2020

Grønt studieliv på CSS

Bæredygtigt studieliv

Kuglepenne, notesbøger og highlightere er en del af hverdagen på universitetet. Studerende og ansatte bruger stakkevis af dem – så hvad nu, hvis de var bæredygtige? Det tænkte ekstern lektor Hanne Bess Bo-elsbjerg og tog sammen med SIMA initiativ til et grønt hjørne hos Academic Books.

Grønt hjørne i Academic Books
Det grønne hjørne indeholder blandt andet notesbøger af genbrugspapir og overstregningstuscher i planteplastik

Når studerende og ansatte på Center for Sundhed og Samfund går ind i Academic Books for at købe studiebøger og notesbøger, bliver de i år mødt af en stor trækasse med kuglepenne, overstregningstuscher og notesbøger. Det ligner mange af de andre reoler, men der er én væsentlig forskel. På kassen er et stort grønt skilt "Grøn Semesterstart". Highlighterne er lavet af planteplastik og blokkene er lavet af genbrugspapir. Varerne i kasserne skal give de studerende et grønt alternativ til de traditionelle redskaber. Det mest bæredygtige valg er naturligvis at bruge det, man allerede har, men når studerende skal købe nyt, har de nu et bæredygtigt alternativ.

Det grønne hjørne er opstået som et samarbejde mellem Academic Books, den grønne studenterorganisation SIMA og EcoEgo, der har været konsulent på hvilke varer, der skulle indgå i udvalget. Hanne Bess Boelsbjerg, der er ekstern lektor på Sociologi, tog initiativ til at samle grupperne for at sikre, at der var et bæredygtigt alternativt. Initiativet vækker genklang hos de studerende i SIMA.

"Vi køber spandevis af f.eks. kuglepenne. Det er fedt at have et bæredygtigt alternativ. Vi håber, at det kan få flere til at træffe det bæredygtige valg, når varerne er tættere på de studerende, og man ikke skal lede efter dem," fortæller Jonatan Balle fra SIMA.

Vil gerne inspirere

Udover de bæredygtige skriveredskaber kan man finde bivokspapir, madkasser og termokopper, der er lavet af kaffegrums. Det er en opfordring til at lade fryseposen og sølvpapiret blive derhjemme og at lade engangskopperne stå ved kaffemaskinen.

"Håbet er, at vi kan hjælpe de studerende til at være mere bæredygtige. Både i de varer, de skal have, men også inspirere dem til at blive bæredygtige på nye områder," fortæller Hanne Bess Boelsbjerg.